تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱۳۳ نظر
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

بررسی ادعاهای خاندوزی درباره کارنامه اقتصادی دولت رئیسی | وحید شقاقی: ۱۵ درصد جمعیت ایران به طبقه فرودست سقوط کرد| دستاورد کلی دولت در یک کلام توزیع عادلانه فقر بود

تحلیل آماری نشان می‌دهد دستاورد کلی دولت سیزدهم در یک عبارت می‌تواند خلاصه شود؛ توزیع عادلانه فقر. وحید شقاقی استاد اقتصاد می‌گوید: ۱۵ درصد جمعیت طبقه متوسط ایران در دولت سیزدهم به زیر خط فقر سقوط کرده اند و این وضعیت مشابه دوران شوروی است.

برررسی ادعاهای خاندوزی درباره کارنامه اقتصادی دولت رئیسی | وحید شقاقی: در دولت رئیسی ۱۵ درصد جمعیت ایران به طبقه فرودست سقوط کرد| دستاورد کلی دولت گذشته در یک کلام توزیع عادلانه فقر بود
رویداد۲۴ | محمد آزاد: در سه سال گذشته بنا به آمار رسمی، رقم چشمگیر ۱۵ درصد از جمعیت ایران از طبقه متوسط به ورطه فقر غلطیدند. ارزش بورس ایران در این دوره تقریباً نصف شد و تنها در یک سال حاشیه سود شرکت‌های بورسی از ۳۴ به زیر ۱۴ درصد رفت؛ رشد همواره مثبت بخش کشاورزی از ۴ درصد برای نخستین بار به منفی ۳ درصد افت کرد و آمار بیکاری که دولت به آن استناد می‌کند نشان از افزایش چشمگیر شاغلان پاره‌وقت دارد که اقتصاددانان آن را بیکاری غیررسمی می‌نامند.

اگرچه این روزها انگیزه‌ای برای رقابت و نشان دادن نقاط ضعف دولت سیزدهم وجود ندارد اما اظهارات خاندوزی مبنی بر عملکرد مثبت کارنامه اقتصادی دولت گذشته باعث شده تا مجدداً بحث درباره عملکرد اقتصادی دولت نیمه تمام ابراهیم رئیسی پیش کشیده شود. وحید شقاقی، پژوهشگر اقتصادی و تحلیلگر مسائل اقتصاد کلان و سیاسی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ کارنامه دولت سیزدهم را بررسی کرده و انتظارات از دولت چهاردهم را برشمرده است. متن زیر، گفت‌وگو با وحید شقاقی است:

آقای دکتر خاندوزی در مصاحبه‌ای گفته‌اند نرخ رشد تولید در اقتصاد ایران به ثبات رسیده، این حرف به چه معنی است؟ و به چه آماری مستند است؟

قبل از اینکه به تحلیل عمیق عملکرد اقتصاد کلان ایران در دولت سیزدهم بپردازم، به دو مثال از وضعیت ارائه آمار در دوران شوروی سابق اشاره خواهم کرد؛ نمونه‌هایی که تا حدی بیانگر مشابهت در آمار‌های اعلام شده در کشور ما است. مشهور است که همواره اختلاف شدیدی بین آمار رسمی دولت شوروی با وضعیت سفره مردم وجود داشت و در نهایت پیروز این نبرد، یخچال خالی مردم بود که حقیقت را نشان می‌داد.

طنزی است که می‌گویند پیرزنی به بیمارستانی مراجعه می‌کند و از پرستار می‌پرسد، دنبال پزشک چشم و گوش است. پرستار پاسخ می‌دهد که چنین پزشکی وجود ندارد. ولی پیرزن اصرار میکند که نیازمند پزشکی است که هم‌زمان، هر دو تخصص را داشته باشد. پرستار کنجکاو می‌شود و از پیرزن می‌پرسد چرا به چنین پزشکی نیاز دارد. پیرزن پاسخ میدهد، چون خیلی وقت است که «آنچه می‌بینم نمی‌شنوم و آنچه می‌شنوم، نمی‌بینم».

این مثال‌ها امروز گویای وضعیتی است که در کشور ما نیز مشاهده می‌شود؛ یعنی آمار‌های اعلام شده با اوضاع اقتصادی خانوار‌ها همخوانی ندارد. در مورد وضعیت رشد اقتصادی دولت سیزدهم، به چند نکته باید اشاره کرد؛ نخست این‌که بهترین معیار سنجش عملکرد دولت‌ها باید اجرای موفقیت‌آمیز اصلاحات و سیاست‌های اقتصادی باشد؛ نه ارائه آمار‌های خام. از همین‌رو باید نکاتی را تذکر داد، چون آمار‌های خام و گزینشی بازگوکننده شرایط اقتصادی کشور نیستند و نیازمند تحلیل و تفسیرند.

ممکن است تفسیر خود را از سخنان و آمار آخری که وزیر سابق اقتصاد یا حتی کل دولت سیزدهم ارائه کردند بفرمایید؟

میانگین رشد اقتصادی دهه ۹۰ زیر ۱ درصد بوده و اقتصاد ایران در این دهه به دلیل تحریم‌های سخت اقتصادی و نیز در اواخر این دهه به دلیل شرایط کرونا، به شدت منقبض شده بود و مشخص بود که با یک بهبود نسبی، این اقتصاد منقبض شده قابلیت رهاشدگی دارد. البته چنین بازگشتی، شرایط پایدار و ماندگار نخواهد داشت مگر اینکه اصلاحات سیاستی و ساختاری درجهت تقویت رشد اقتصادی اتفاق بیفتد.

دولت سیزدهم بورس را نصف کرد

آیا این اتفاق افتاد؟ کمتر از دولتمردان سیزدهم از اصلاح ساختار چیزی شنیده‌ایم. اصلاح ساختار دقیقا شامل چه مواردی است؟

رشد اقتصادی زمانی ارزش تحلیل دارد که حاصل اصلاحات ساختاری و نهادی و ارتقای بهره‌وری باشد. درحالی‌که طی سال‌های اخیر چنین شرایط بهبودی مشاهده نمی‌شود. یکی از معیار‌هایی که به خوبی بازگوکننده شرایط رشد تولید در کشور است، دماسنج اقتصاد یعنی بورس است. طی سال‌های اخیر حاشیه سود خالص شرکت‌های بورسی به شدت سقوط کرده، به طوریکه در سال ۱۴۰۱ حاشیه سود خالص شرکت‌ها حدود ۳۴ درصد بوده، اما در سال ۱۴۰۲ به زیر ۱۴ درصد سقوط کرده است.

علاوه بر این طی سال‌های فعالیت دولت سیزدهم، ارزش بازاری بورس از حدود ۲۳۰ میلیارد دلار به ۱۳۰ میلیارد دلار سقوط کرده است. همچنین میانگین رشد اقتصادی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ دوره ۱۴۰۰-۱۴۰۲ براساس گزارش مرکز آمار ایران معادل ۵.۵ درصد بوده است.

رشد مثبت با نفت آمریکایی؛ رشد منفی با کشاورز ایرانی

این تقریبا همان ادعای آقای خاندوزی نیست؟

روی کاغذ بله؛ اما باز این آمار خام نیازمند تحلیل عمیق است. از جمله این‌که رشد بخش کشاورزی به قیمت ثابت سال ۲۳۹۰ طی دوره ۱۴۰۰-۱۴۰۲ معادل منفی ۳ درصد بوده است. رقمی که بسیار نگران‌کننده است، زیرا رشد بخش کشاورزی طی دهه‌های اخیر همواره مثبت و بالای ۴ درصد بوده، ولی طی سال‌های اخیر به دلیل نبود سرمایه‌گذاری و چالش آب، رشد این بخش منفی شده است.

در بقیه بخش‌های مهم نیز بنا به تحلیل دقیق‌تر آمار چندان مناسب نیست. از جمله رشد بخش نفت به قیمت ثابت ۱۳۹۰ طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب معادل ۹.۷ درصد و ۷ درصد بوده است. این آمار خود را به صورت مستقیم در رشد اقتصادی کشور نشان می‌دهد. رشد بخش نفت نیز تنها به واسطه افزایش صادرات نفت در مقیاس تحریمی و درآمد‌های نفتی بوده است و ریشه این افزایش صادرات نیز در معادلات پیچیده جهانی بالاخص جنگ روسیه و اوکراین نهفته است؛ نه تدبیر دولت.

رشد واسطه‌گری مالی با نام خدمات

رشد بخش صنعت به قیمت ثابت ۱۳۹۰ طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب معادل ۶ درصد و ۶.۴ رصد بوده است. با این حال این رشد مثبت حاصل اصلاحات ساختاری و نهادی در بخش صنعت و معدن نبود و به صورت غیرمستقیم تابعی از رشد درآمد‌های نفتی و واردات کالا‌های اولیه و واسطه در بخش تولیدی و کارخانه‌ای است.

در سال‌های اخیر بخش خدمات بالاخص واسطه‌گری‌های مالی، رشد‌هایی بالا تجربه کرده‌اند که حاصل شرایط پساکرونا و سوداگری‌های افراطی است و چندان ارزش اقتصادی پایدار و مولد ندارند.

نرخ بیکاری گمراه‌کننده است

خاندوزی از رسیدن نرخ بیکاری در دولت سیزدهم به پایین‌ترین رقم در بیست سال گذشته خبر داده‌اند. این ادعا‌ها صحت دارد؟ این آمار تا چه حد قابل اتکا است؟ و در چه مواردی؟

کاهش یک درصدی نرخ بیکاری در ابتدای امر شاید این برداشت را برای بسیاری از مشاهده‌کنندگان آمار ایجاد کند که وضعیت خوب است، اما نرخ بیکاری یک عدد گمراه‌کننده است و برای مسوولان و مدیران نباید این گمراهی را ایجاد کند که وضعیت خوب است.

نرخ بیکاری به تنهایی همه واقعیت را منعکس نمی‌کند؛ چراکه مهم‌ترین شاخص که نشان دهد وضعیت اشتغال چه میزان است، جمعیت فعال و جمعیت شاغل است و این شاخص‌ها بهتر از نرخ بیکاری وضعیت را نشان می‌دهند.

در آمار‌های بازار کار، یک جمعیت فعال وجود دارد که در سال ۱۴۰۱ آمار‌ها نشان می‌دهد که جمعیت فعال کشور به ۲۶ میلیون و ۱۱۲ هزار نفر رسیده است. نرخ مشارکت نیز ۴۱ درصد اعلام و تعداد شاغلان ۲۳ میلیون و ۷۷۹ نفر گزارش شده است. این در شرایطی است که آمار اشتغال پاره‌وقت ۵۱ درصد اعلام شده است.

وقتی این آمار را با آمار سال‌های قبل مقایسه می‌کنیم، نشان می‌دهد که اولاً اشتغال پاره‌وقت در سال‌های اخیر خیلی زیاد شده است؛ در حالی‌که در سال‌های قبل اشتغال پاره‌وقت بین ۳۰ تا ۳۵ درصد بوده است ولی به یک‌باره در ۱۴۰۲-۱۴۰۱، ۵۱ درصد شده است.

در حوزه شاخص‌های بازار کار نباید صرفاً به نرخ بیکاری نگاه کنیم که گمراه‌کننده باشد، چون آمار‌های دیگری داریم و یا شاخص‌های دیگری وجود دارد که باید به صورت یک مجموعه به آن‌ها نگریسته شود تا درباره وضعیت اشتغال بتوانیم تحلیل درستی داشته باشیم.


بیشتر بخوانید:

تیم اقتصادی دولت رئیسی چه کسانی هستند و چه گرایشی دارند؟

مرور ۱۰ وعده اقتصادی دولت سیزدهم و وضعیت تحقق آن‌ها

ماجرای فساد ۱۱۰۰ میلیارد تومانی وزیر سابق کشاورزی چیست؟ | وزیر دستور فروش کالاهایی را داده که اصلاً خریداری و وارد کشور نشده‌ بود


گزارش وضعیت اشتغال و بیکاری نشان می‌دهد که نرخ مشارکت هم کاهش پیدا کرده است. به عبارتی، در سال‌های ۱۴۰۱-۱۴۰۲ نرخ مشارکت حدود ۴۱ درصد بوده؛ در حالی که در سال ۱۳۹۸ این نرخ در حدود ۴۵ درصد اعلام شده است.

بر این اساس، این آمار نشان می‌دهد که نرخ مشارکت در اقتصاد ایران کاهش پیدا کرده و مفهوم کاهش نرخ مشارکت این است که بخشی از شاغلان به هر دلیلی حاضر به کار دیگر نیستند.

این نکته مهمی است که در اقتصاد ایران نرخ مشارکت روند کاهشی دارد. البته در دنیا، میانگین جهانی این شاخص ۶۰ درصد است، یعنی ۶۰ درصد جمعیت فعال جامعه وارد بازار کار می‌شوند. در اقتصاد ایران نرخ مشارکت اقتصادی پایین است که یکی از دلایل پایین بودن نرخ مشارکت نیز عدم تمایل زنان برای کار است.

آمارسازی اشتغال به سبک دولت محمود

با همین وضعیت که نرخ مشارکت در اقتصاد ایران پایین است، در طول سال‌های اخیر نیز این نرخ کاهش یافته و از حدود ۴۵ درصد به ۴۱ درصد رسیده است. این آمار یک هشدار درباره وضعیت اشتغال و بازار کار می‌دهد.

درضمن طی سال‌های اخیر اشتغال پاره‌وقت یک روند صعودی پیدا کرده است. این آمار هم سیگنال هشداری به ما می‌دهد؛ یعنی در اقتصاد ایران یک گروهی به مشاغل پاره‌وقت روی آورده‌اند، زیرا دیگر بازار کار یک شرایط اشتغال تمام‌وقت را فراهم نمی‌کند. مشاغل پاره‌وقت جزو شاغلان حساب می‌شوند، این آمار در نرخ بیکاری خود را نشان می‌دهد و نرخ بیکاری را پایین می‌آورد، اما عملاً شغل پاره‌وقت نمی‌تواند اداره‌کننده یک فرد یا یک خانواده باشد.

فرض کنید یک فرد ۵ ساعت یا ۱۰ ساعت در هفته کار کند. به طور طبیعی با شرایط اقتصاد ایران، با ۵ یا ۱۰ ساعت کار در هفته نمی‌توانید یک خانواده را اداره کنید. اشتغال پاره‌وقت روند صعودی داشته و به ۵۱ درصد رسیده است که این آمار خیلی بالاست. این در حالی است که این آمار در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در حدود ۳۴ درصد بوده است.

درضمن گزارش‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد ایران حتی به تعداد شاغلان سال ۱۳۹۸ نرسیده است. در سال ۱۳۹۸ در حدود ۲۴ میلیون و ۷۵۱ هزار نفر تعداد شاغلان بوده، در حالی‌که این نرخ در سال ۱۴۰۱ به ۲۳ میلیون و ۷۷۹ هزار نفر رسیده است. وقتی بیماری کرونا شیوع پیدا کرد، یک بخشی از شاغلان کشور بیکار شدند، ولی بعد از این‌که کرونا برطرف شده، هنوز به شاغلان قبل از دوران کرونا هم نرسیده‌ایم.

شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از افراد به مشاغل با بهره‌وری پایین غیرمولد و دم‌دستی و غیرپایدار روی آورده‌اند. خیلی از افراد که در مشاغل با بهره‌وری بالا یک زمانی مشغول به کار بوده‌اند، شغل‌شان را از دست داده‌اند و به مشاغل سطح پایین‌تر روی آورده‌اند.

برای مثال، یک فرد که در یک کارخانه مشغول به کار بوده، اخراج شده و در اسنپ کار می‌کند. یا یک مهندس که در کارخانه‌ای به صورت تمام وقت مشغول به کار بوده، از آن‌جا بیرون آمده و در اسنپ کار می‌کند یا شغل غیربهره‌ور را انتخاب کرده است. این فرد با این‌که جزو شاغلان محاسبه می‌شود، ولی ارزش افزوده بالایی در اقتصاد ایران ندارد؛ لذا نرخ بیکاری یک عدد گمراه‌کننده‌ است و برای مسوولان و مدیران نباید این گمراهی را ایجاد کند که وضعیت خوب است. نرخ بیکاری ۸ درصدی را هر کسی ببیند، می‌گوید نرخ بیکاری ۸ درصد است، در حالی که برای وضعیت بازار کار یک مجموعه شاخص‌هایی را باید در نظر بگیریم تا واقعیات اقتصاد ایران را نشان دهد: تعداد شاغلان کشور، اشتغال پاره‌وقت، نرخ مشارکت و تغییر شغل به سمت مشاغل سطح پایین یا غیرمولد و غیربهره‌ور.

خاندوزی در بخش دیگری گفته‌اند ضریب جینی در دولت سیزدهم به پایین‌ترین حد در چند سال گذشته رسیده و این نشان‌دهنده کاهش فاصله طبقاتی و از بین رفتن بی‌عدالتی است. آیا ارقام صحت دارد؟ و آیا بهبود شاخصی، چون ضریب جینی به تنهایی نشاندهنده اموری، چون کاهش فاصله طبقاتی یا از بین رفتن بی‌عدالتی است؟

ببینید به دلیل اختلال و عدم کارایی در ۳ نظام کلیدی باز توزیع ثروت در اقتصاد ایران، یعنی نظام بانکی، یارانه‌ای و مالیاتی، در کنار ساختار‌های فسادزا و رانتی حاکم بر فعالیت‌های اقتصادی، تورم افسار گسیخته دهه ۹۰ عمدتاً بر دهک‌های متوسط به پایین تحمیل شد و بالعکس طبقه ثروتمند جامعه از این شرایط منتفع شدند؛ به طوریکه شکاف طبقاتی طی یک دهه شتاب گرفت و ضریب جینی از ۳۶.۵ درصد به بالای ۴۰ در پایان دهه ۹۰ رسید و سهم خانوار‌های فقیر از حدود ۱۱ درصد سال ۱۳۹۷ به ۴۰ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

درضمن سهم طبقه متوسط جامعه که سنگ بنای هر اقتصادی است، از حدود ۷۰ درصد به زیر ۵۵ درصد کاهش یافته است.

پس ضریب جینی عملا چه چیزی را بازنمایی می‌کند؟ یعنی به چه کاری می‌آید؟

درخصوص ضریب جینی باید اشاره شود این ضریب معیاری از پراکندگی آماری در اقتصاد است که برای نشان دادن نابرابری درآمد یا ثروت در یک کشور یا هر گروه دیگر از مردم در نظر گرفته می‌شود.

ضریب جینی شاخصی اقتصادی برای محاسبه نحوه توزیع ثروت در میان اقشار مختلف مردم یک جامعه است. بررسی روند این شاخص در اقتصاد ایران نشان می‌دهد که در دهه ۸۰ و در سال ۱۳۸۰ معادل ۰.۴۳۰۴ در سال ۱۳۸۵ معادل ۰.۴۳۵۶ در سال ۱۳۸۹ معادل ۰.۴۰۹۹ بوده است.

این رقم در سال‌های اولیه دهه ۹۰ با اجرای سیاست‌های حمایتی بالاخص مسکن مهر، یارانه نقدی و تسهیلات کم‌بهره به بنگاه‌های زودبازده، رو به کاهش گذاشت و طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ با کاهش تدریجی و رو به بهبود به ۰.۳۷، ۰.۳۶۵۹ و ۰.۳۶۵ رسید.

روی پنهان جینی و محو شدن طبقه متوسط

با اینحال عدم تعدیل تورمی یارانه‌های نقدی موجب افزایش ضریب جینی طی سال‌های بعدی دهه ۹۰ شد و در ۱۳۹۵ به ۰.۳۹ و در سال ۱۳۹۷ به ۰.۴۰۹۳ افزایش یافت.

این شاخص در سال ۱۳۹۹ معادل ۰.۴۰۰۶ شد، ولی طی دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با افزایش قابل توجه یارانه‌های نقدی (۳۰۰ هزار تومان به دهک‌های ۴ تا ۹ و ۴۰۰ هزار تومان به دهک‌های ۱ تا ۳) ضریب جینی به ترتیب به ۰.۳۹۳۸ و ۰.۳۸۷۷ کاهش یافت.

با این‌که هنوز آمار ضریب جینی توسط مرکز آمار اعلام نشده است، با این حال احتمال می‌رود در سال ۱۴۰۲ نیز به دلیل اثرات ترکیبی تداوم یارانه نقدی در کنار طرح کالابرگ، ضریب جینی حوالی ۰.۳۸ قرار بگیرد. مناسب نیست در آمار ضریب جینی مرکز آمار تردیدی ایجاد کرد، زیرا تردید در آمار حلال مساله نخواهد بود.

درضمن با اینکه معتقدم اثرات حمایتی افزایش یارانه نقدی و طرح کالابرگ در بهبود حداقلی معیشت دهک‌های کم‌درآمد بی‌تاثیر نیست با این حال این موضوع یک روی سکه است.

توزیع عادلانه فقر در عوض توزیع برابر ثروت

درحالی‌که روی دیگر سکه مهم و البته نگران‌کننده است. بدیهی است با فقیرترشدن جامعه و نابود شدن تدریجی طبقات متوسط و دهک‌های میانی، ضریب جینی کاهش پیدا کند. پدیده‌ای که از آن با عنوان «توزیع عادلانه‌ی فقر» (در برابر توزیع نابرابر ثروت) یاد می‌شود.

تحلیل‌های اقتصادی حکایت از این دارد که اندازه طبقه متوسط ایران در اوایل دهه ۹۰ حدود ۷۰ درصد بوده است، درحالی‌که در سال‌های اخیر اندازه طبقه متوسط به شدت سقوط کرده و به کمتر از ۵۵ درصد کاهش یافته است.

به عبارت دیگر چیزی بالغ بر ۱۵ درصد از جمعیت ایران که جزو طبقه متوسط بوده‌اند طی دهه ۹۰ به طبقات پایین تنزل یافته‌اند و بالعکس اندازه طبقه فقیر به بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است؛ لذا کاهش ضریب جینی با نگرش روی دیگر سکه اتفاقاً نگران‌کننده است. شاخص دیگر یعنی سهم ۲۰ درصد کم‌هزینه‌ترین جمعیت نیز همین موضوع یعنی افزایش طبقه فقیر جامعه را تایید می‌کند، به طوری که در سال ۱۳۸۵ حدود ۵ درصد بوده، ولی طی سال‌های اخیر این شاخص افزایش داشته و به ۵.۸۸ درصد و ۶.۰۱ درصد رسیده است.

از این رو کاهش ضریب جینی دو رو دارد که هر دو روی سکه را باید در تحلیل‌ها درنظر گرفت. پس تحلیل کلی من این است که طی سال‌های اخیر اولاً از طبقه متوسط کاسته شده و به طبقه فقیر جامعه افزوده شده است.

با این حال با افزایش یارانه نقدی و کالابرگ، وضعیت بین دهک‌های کم‌درآمد، بهتر شده است.

از این رو با کاهش ضریب جینی همچنان نگرانی رو به تزاید است و مسئولان نباید بیش از حد مسرور شوند. عنوان این پدیده بیشتر با «توزیع عادلانه‌ی فقر» قرابت دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
6
55
فقر، فساد، گرونی و........زشت ترین و سخت ترین دوران معیشت مردم.
رامبو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
59
20
سلام اخه جوجه نفهم این امارها را از کدوم قبرستون اوردی برو الفبا یاد بگیر بعدا مثل قورباغه صدا دربیار احمق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
شما‌که‌میفهمی‌بگو‌روی‌سنگ‌قبر‌چه‌باید‌نوشت.احتملآ‌(کسی‌که‌اجل‌مهلتش‌نداد!)تا‌نقطه‌را‌به‌نقطه‌برساند.
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
میدونی تعریف جامع بدبختی چیه؟ اینکه یه ملت با تک تک سلول‌های بدنش ، هر روز فقیرتر شدن رو حس کنه ،ولی در اثر القائات رسانه ای ، از این فقر شدن دفاع بکنه،دنبال ادامه راه فلانی باشه و... . یه نوجوان ۱۰ ساله هم روندی که توی این ۳ سال اتفاق افتاد رو بخوبی درک میکنه.لما عده ای عدد و رقم نمیفهمن و کماکان پاچه میگیرن که خیلی هم خوب بوده دورانی که مثلا" با جراحی اقتصادی شروع شد، یکسالی طول کشید جراحی! و نهایتا" بیمار (زندگی مردم) به کما رفت!!آهای بدبخت های فلک زده.این مردم عین شما عهد اخوت با روحانی و رئیسی و هیچکس دیگه نبستن.واقعیت رو میبینن و میگن.نه چیزی که شما دوست دارین.با حماقت و دفاع بیجا ، دردی مضاعف بر دل مردم اضافه نکنید
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
احمق آدمهای بی ادبی مثل توهستن...
بنده خدا
| Germany |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
خفه فقط
حسین محمد پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
8
24
یک اقتصاد دان نباید فکرش به دخل ودرامد مغازه دار بازاری باشد بااین مالیات آقای خاندوزی فساد ،
رباه خواری زیاد شده برکت رفته نباید ازدستگاهای کارت خوان پوز مالیات وصل می شد.درعوض پولهای زیاد ازطریق دستگاه پوز وارد بانک‌ها میشد ،اقتصاد بهتر می چرخید برکت آوراست .
پاسخ ها
داود
| Germany |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
احسنت به شما
درست فرمودید
ولی گوش شنوا نیست
حامد حیدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
13
74
مردم را به فقر وبدبختی انداختی آقای خاندوزی بااینطرح اقتصادی همیشهجیب مردم را خالی کردید فلاکت وبدبختی
اسمعیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
21
6
انطور که مشخص است بقول ما مازنی ها،دولت مرحوم رئیسی چک چکی مملکت دله ره بریه بورده.خدا رحمتش کنه.
امیر خان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
71
19
اگر زحمات انسانهای دولت سیزدهم در شرایط بحرانی که دولت 12 تحویل گرفتند را اینطور ناجوانمردانه بتوان در یک کلان خلاصه کرد (توزیع عادلانه فقر) باید در یک کلام قدرت تفکر و تجزیه وتحلیل جنابعالی را همانند اینگونه تصریح کرد که از انسانیت بوی نبرده اید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
شما‌یک‌مورد‌از‌زحمات‌سه‌ساله‌را‌بفرما.البته‌به‌جز‌امپراتوری‌جملیه‌خانم‌و‌ابوی‌شان.یکی‌در‌مشهد‌و‌دیگری‌در‌جلسات‌نیو‌یورک.راستی‌شما‌خبر‌داری‌نیو‌یورک‌چه‌گذشت؟!
ح
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
واقعا درست میگی ،احمدی نژاد ارزش افزوده را از ۳درصد شروع کرد و تا ۹ رسوند ،دولت ۱۳ کامل کرد شد۱۰ ،مالیات از یک جنس یکبار. در دنیا اخذ می‌شود در این دوره حداقل ۴ بار، تولید، توزیع ،پخش و در آخر خرید،بژ جهت نیست قیمت اجناس طی ۳ سال حداقل ده برابر شد ،یک آپارتمان ۳۰۰ به ۳ میلیارد رسید ،پراید از ۵۰ به ۳۵۰ رسید ،دلار ۲۰ به ۶۰ و...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
12
67
حیف که هلیکوپتر همراهی نکرد وگرنه مرحوم رئیسی همه مردم را بصورت یکپارچه فقیر می کرد و ریشه تبعیض را خشک می کرد .
پاسخ ها
شهدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
شرم کنید!!!
بخدا که قیامت نمیتوانید پاسخگو باشید
سام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
دوست عزیز حرفت درسته

ولی شغالند شغال
به جنازه هم رحم نمیکنند
بنده خدا
| Germany |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
احسنت
درست فرمودی
درود بر شما
ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
75
21
درود بیکران به دولت آقای رئیسی بسیار عالی خداوند خیرشان دهد اگر مین گذاری وبدهی نجومی حسن فریدون نبود دولت پر تلاش ودلسوز آقای رییسی نظیرش پیدا نخواهد شددادن وام ضروری ،اضافه کردن وپرداخت حقوقها ، پرداخت رتبه بندی معلمها ، ۱۰ برابر کردن یارانه ها ،اضافه کردن وام ازدواج ،وام فرزند آوری تسهیلات زمین برای ۳ فرزند به بالا ووووووووو دیگه ملت چی می خواد از این بهتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
واقعن‌!‌که‌درست‌گفتی‌.من‌‌‌دنبال‌جایی‌برای‌نگهداری‌پولهایم‌میگشتم‌‌اخر‌مجبور‌شدم‌‌سهام‌نفت‌‌عربستان‌بخرم.
ح
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
کبکه سرش زیر برف میکنه میگه همه چیز عالیه
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
خاک تو سرت . تورم رو کور بودی که ندیدی تو دوره سه ساله رییسی . فقط به وعده عملی نشدنی زمین چشم دوخته بودی . اینقدر منتظر بمون که زمین بهت بدن که موهات مثل دندونهات سفید بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
درود بر شما عین حقیقت رو گفتید
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
100 برابر شدن قیمتها رو هم بگو...
ی.ش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
20
66
اگردولت سیزدهم فقط دو دوره ادامه می یافت مملکت کلا به باد فنا میرفت واز افغانستان هم عقب میماندیم
پاسخ ها
شهدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
انصاف ومنطق شرط عقل است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
برای شما که از همش استفاده کردید چرا بد باشه خود خاندوزی وزیر اقتصاد رئیسی می گوید وما مردم فقیر تر کردیم باز شما دارید اسرار به خوب بودن دارید
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
ماا از دولت رییسی وشرایطی که رو به جلو بود راضی بودیم واین چرت وپرته که گفته میشود بوی خباثت میدهد
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
18
59
همون بهتر که زود عمر دولت 13تموم شد وگرنه معلوم نبود چه بلایی سر کشور میومد بدترین عملکرد را داشتند تورم و رکود بیداد می‌کنه شهید خدمت چه خدمتی به مردم کرد بغیر از رانت و فساد و فاصله طبقاتی و حقوقهای نجومی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
انشالله که بد خواهانه رئیسی نابود شوند اوغدهی. تنبل. کون گشاد کمتر بودی. کار پول ووو بیارن در خونت بفرما دوستی بگیر ترن ژنو اومد. ببینیم چه گوهی میخوره
سام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
حال شما را با این دولت خواهیم دید

دولتی که با توهین به مجهدت یک شهید کار خودشو شروع کنه آخرش معلوم اس
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
15
55
دولت سیزده باتیم اقتصادی بی تجربه و راهکارهای اشتباه و گزارشهای اقتصادی غیر واقع جمعیت خیلی زیادی از طبقه متوسط را در دامنه فقر قرارداد وهمچنین جمعیت خیلی زیادی از فقرا را به زیرخط فقر مطلق قرارداد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
آره رئیسی خزانه پر از روحانی دریافت کرد و تولید ایران بالاترین سطح بود و روزی ده میلیون نفت می‌فروخت و با همه همسایه ها هم داد و ستد داشت . و روزی پنج میلیون مسکن تحویل مردم میداد خخخخ خجالت بکشید غیر از این بود که روحانی دولت ورشکسته تحویل داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
9
46
سال به سال فلاکت بیشتر، افزایش آمار طلاق،
فقر اختلاس وفساد از جمله دستاورد آقایان است.
تبریک تبریک.آفرین‌ فقط شما می توانید مردم ایران را به زانو دربیاورید.
پاسخ ها
بورس راکد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
بورس را که حسن روحانی نابودکرد
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
13
48
آقای خاندوزی و دولت سیزدهم نتنها باعث فقیرتر شدن مردم شدند بلکه برخلاف ادعای متوهمین کذاب اسب زین شده ای هم تحویل دولت جدید ندادند.
پاسخ ها
شهدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
حالا پای پیاده به دنبال وعده های بدوید...
Reza
|
France
|
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
7
37
تا وقتی اطلاعات دقیق و کامل نباشد و مطابق معیار جهانی نباشد وضع همین است باید خون گریست که در دولت پاکدستان ۱۵ درصد مردم ایران فقیر شده اند بااینکه اینهمه ثروت به تنهایی در ایران نهفته درزیرخاک است
پاسخ ها
ح
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
وقتی بذ افتخار میگن ما از عراقی، خون ما از عراق است و... خب معلومه یعنی اینها برای منافع ایران و ایرانی ارزشی قائل نیستند.
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
10
46
متاسفانه اقای رییسی مالیاتهای انچنانی وتورم کمرشکن وفقر وبدبختی رو به مردم ایران تحمیل کردش ومسافرتهای بی ارزش وپر هزینه ای که اقای رییسی به دوش مردم تحمیل میکردمزید بر علت بود که‌وزرایش در نبود اقای رییسی هر حیف ومیلی که میتونستن کردن
فرهنگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
14
49
دولت رئیسی بی تدبیر ترین دولت ایران در ۴۵ سال گذشته بود که مردم را به ۲۰ سال عقب برد و چون زیرساختی نیست وضع به همین منوال و بدتر هم می شود.
پاسخ ها
شهدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
شرم کنید واز خدا بترسید
چرا زحمات را نادیده میگیرید؟!
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
دقیقا درسته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
گفته هات به کمرت بزنه ان شاءالله
T
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
42
15
آقای خاندوزی و گروهشون در حدی نیستید که درباره رئیسی که کمتراز سه سال بود و بسیار بیشتر از تمام دوران اصطلاح طلبان کار کرد ودزدی هم نکرد.
خجالت بکشید ومقایسه نکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
اخ‌من‌دیدم‌توی‌روزنامه‌ها‌صفحه‌دزدی‌ها‌خالی‌شده‌پس‌بگو.فقط‌یه‌جایی‌نوشته‌بود‌چای‌دبش‌و‌باغ‌ازگل‌و‌...اینها‌مال‌تبلیغ‌اژانس‌های‌تفریحی‌‌نبود؟یا‌جوایز‌بانکها؟
ح
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
الان کدام وری هستی ؟
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
جهالت و ندانم کاری ازهمه چی بدتره...خاندوزی وزیربوده بهتر ازماعمق فاجعه را میداند‌
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
37
17
تخریب دولت سیزدهم را ول کنید چون اهداف و برنامه هایش نا تمام ماند و الان ببدفاع است، منتظر باشید بببنید دولت دولت دوم روحانی با این ادعاهای دهن پرکن و فریبنده و دشمن شاد کن، چه گلی به سرمان خواهد زد.
پاسخ ها
ح
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
اگه دقت کنی دولت ۱۳ ادامه دولت احمدی نژاد بود
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
آخه اسکول اگه دولت سیزدهم رو تخریب کنیم که قرار نیست خودمون رئیس جمهور بشیم!! واقعیت رو میگیم.ظاهرا" علاقه ای به شنیدن ندارید
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
40
21
شما اصلاح طلبان به اصطلاح اقتصاد دان با کل نظام مسئله دارید ،میلیونها نفر در تشییع جنازه شهید عزیز همه از قشر مردم عادی وکم در آمد بودند ،نه مرفهین بی درد مانند محمد آزاد ،که نمی‌داند مردم میفهمند که 3سال تلاش رییسی افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان در بر داشت ،گندم کیلویی 7500تومان به 18500تومان رسید ،وهزاران هزار کارگر بیکار نان آور خانه شدند ،لعنت بر اصلاحات که محمد آزاد های سخنگوی آنان باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
تا‌الان‌که‌خوب‌اژدها‌های‌چمبره‌زده‌در‌روی‌ثروت‌مردم‌را‌خوب‌پیچاند.دم‌خودش‌و‌ظریف‌گرم.نفهمیدند‌از‌کجا‌خوردند.
saeid
| Iraq |
۲۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
ادم‌با‌سواد‌ریاست‌جمهور‌‌کشور‌و وزیر‌‌‌‌خارجه‌یک‌کشور‌از‌دنیا‌رفته‌پس
چپ‌وراست‌ندارد‌چرا‌اینقدر‌شما‌کوته‌فکرید‌خود‌فرزین‌می‌گوید‌در‌این‌سه‌ساله‌دوبرابر‌دولت‌قبل‌برداشت‌شده‌تا‌۴۰۲‌را‌می‌گوید‌در‌نامه‌رییس‌جمهور
‌تابرج‌‌پنج‌۴۰۳‌را‌خواسته‌ولی‌امار‌یکساله‌میدهد‌یعنی‌چه‌ماست‌مالی
‌‌‌
ارسلان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
خفه
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
فکر کن حقوق بازنشستگی مثلا" ۱۰ میلیون تومنی اصلا" ۵۰ درصد افزایش داشته و شده ۱۵ میلیون.یه عده بقره نمی‌خوان بفهمن که فقط ظرف ۲ سال گذشته اجاره بهای خونه بیش از ۱۲۰ درصد افزایش داشته! ارزاق و ... به کنار.آخه چی بگه آدم به شما
مرضیه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
مردم ما احساسی وعمق فاجعه رانمبینند فقر وفساد دردولت۱۳ بیشتر ومردم فقیرتر شدند دلار ۲۸تومانی ۶۰تومان شد وو...
کامبیز نجات پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
33
21
آقای کارشناش رشد درباره بخش کشاورزی گفته از رشد ۴ درصد به منفی ۳ درصد سقوط کرده در حالیکه فقط تولید گندم در این سه سال ۲/۵ برابر شده است
نتیجه میگیریم فقط قصد تخریب داشته و بس

آقای کارشناس از وضعیت ذخیره و حجم نقدینگی و انبارهای خالی سال ۱۴۰۰ هیچی نگفته
پاسخ ها
saeid
| Iraq |
۲۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
میخوانی‌رانت‌سی‌همتی‌را‌یا‌بانک‌مسکن‌وامی‌که‌داده‌می‌نویسد‌سیصد
میلیون‌ولی‌اصلش‌‌سه‌هزار‌میلیارد
تومان‌است‌دولت‌پاکدست
جانان پیامبر صاحب کل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
1
0
چرا ریسی وقتی هنوز شهیذ نشده بود خداوند وحی فرمود جاش تو کوتوک تو هست.. چرا.... رو کدوم سند اسلام هست.. رو جفت همچی جفت افریده ام.... قران نوشته.. که من الصن قران بلد نیستم عندالله...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
2
1
طرفدارهای دولت سیزدهم فقط بی ادبی فحاشی و بشدت بی منطق من ی کارگر م تا قبل ریسی فکرمیکردم بدبختم وقتی ریسی امد فهمیدم غرق درنعمت بوذم 3سال گوشت نتونستم بخرم اوضاع درمان خرج دخل یک ب صد شد
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
2
1
آقای خواندوزی مردم را بنابودی کشیدی افتخار میکنی خدا ازت نگذره مردم را بیچاره کردی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
0
4
تو به گور پدر حرام لقمه ات خندیدی ای ابله پایه و اساس مشکلات از ناحیه ی جنایتکارانی مثل خاتمی و روحانی دو اخوند انگلیسی می باشد
اصغر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
2
1
خاندوزی بورس واقتصاد را نابود کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
0
3
بر آدم ناپاک وحرام زاده لعنت،
وطن دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
1
1
بنده چندین بار در سایت های مختلف و همین سایت عرض کردم که مشکل در دولتهای قبل و دولت آقای پزشکیان نیست، مشکل اصلی در خط مشی نظام است. ایران با وجود مشکلات عدیده از جمله تحریم و تهدید و مسائل دیگه به کشورهای عراق و سوریه و لبنان و فلسطین کمک های مالی میکند در حالی که ایران خودش مستحق کمک میباشد. اقتصاد ایران همانند سطل آبی است که هزار تا سوراخ داره بنظرتون توی این سطل میشه آب ریخت و چقدر آب در خودش نگه می دارد.
saeid
|
Iraq
|
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
1
1
شماها‌فقط‌راستگو‌هستید(دولت‌انقلابی‌وچای‌دبش‌بقیه
هم‌گندش‌در‌میاد‌رییس‌جمهور‌امار‌سه‌ساله‌میخواد‌از‌بانک
مرکزی‌فرزین‌مینویسد‌در‌سال۱۴۰۱‌دولت‌دو‌برابر‌دولت‌قبلی
پول‌برداشته‌است‌بالاخره‌در‌میاد‌نه)شما‌فقط‌پاکدشت
هستید‌وزارت‌نفت‌وزرات‌صنایع‌و...........خیلی‌زیارت
که‌بازرسی‌کل‌کشور‌هم‌مانده‌یکی‌دبش‌بوده‌تمام‌فامیل
درهمه‌وزارتخانه‌ها‌هست‌دریکماه‌گذشته‌دوستانشان
را‌اوردند‌تا‌بقیه‌مانده‌را‌هم‌ببرند‌بعد‌گزارش‌بانک‌مرکزی
می‌گوید‌۵۶۴‌هزار‌میلیارد‌کسری‌بودجه‌بعد‌کیهان‌می نویسد
اسب‌زین‌کرده‌‌اقای‌شریعت‌مداری‌دروغ‌از‌شما‌بعید‌است
من‌موی‌خودم‌است‌تمام‌سفید‌ولی‌پشت‌سر‌شما‌مشکی
رنگ‌می‌کنید‌همان‌طور‌که‌مردم‌را‌رنگ‌می‌کنید‌خدا‌رحمت
کند‌اقای‌دعایی‌را‌یادتان‌هست‌چهل‌واندی‌سال‌پیش‌همین
صحبت.
جانان پیامبر صاحب کل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
0
0
بهشت این دنیا عید نوروز منه.. بقران بهشت انجا هم مال منه هواش عین همین عید نوروز هست اول پنچ روز نوروز خنک بخاطر همین نوروز بهشتی نام داره نوروز من.. چون صاحب خلقت وادمم خب.... بخاطر همین هست انجا ادم جوان میشه ترک میزنه مث فصل عید نوروز درختان چطورند اینه.. جهنم وبهشت دست مولاست علیــــــــــــ... پدرم..... اینه نوروز بهشتی من.. عین همند....
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
6
3
وقتی خود رهبری رییسی را با امیر کبیر مقایسه کردند دیگه این خزعبلات بدرد نمیخوره بعدشم چند وقت پیش خبر خارج شدن ۶.۵میلیون نفر از زیر خط فقر امد
رادمهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
1
2
کمتر دروغ بگو شاخص بورس رو مگه رفیق های شما از ۲۱۰۰ نرسوندن به ۱۰۰۰ سرمایه مردم رو از بین بردید بعد تحویل دولت رئیسی دادید تو این سه سال شاخص از ۱۰۰۰ تا ۲۱۰۰ بالا رفت یه مقدار از ضرر قبلی ها کم شد اونایی هم که تو دولت سیزدهم وارد شدن اکثرا تو سود هستن باقی حرفات هم دروغ اندر دروغ
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
0
4
سایت های برتر جهان لینک میزارن به یک منبع معتبر تا آدم بتواند از صحت ماجرا خبردار شود حرف که باد هواست
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
5
3
دولت شهید رئیسی بزرگ ، ضد فساد بود.
که شماها هم تحمل اش رو نداشتید.
فقر در حال از بین رفتن بود...
نگذاشتید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
4
2
احمق این آمار دروغ از خودت درآوردی ، لعنت به کسانی که تخریب میکنن و مردم گول نخورن چون در دوره سه ساله یا کمتر از سال شهید رئیسی بهترین کارها انجام شد اولش که بدهی های دوره قبل پرداخت کرد و واکسن کرونا تولید و وارد کرد و رشد اقتصادی بیشتر کرد و تلاش کرد ، افزایش و پرداخت حقوق کارگران ، و صدها کارخانه بسته راه انداخت فعال شد که هزاران بیکار رفتن سرکارشون خوشحال شدن ، چندبرابر شدن یارانه ها ، و وام ازدواج بیشتر کرد وام اشتغال و وام فرزند آوری انجام داد و تسهیلات زمین ، و سبد کالایی رایگان ،
پروژه های نیمه کاره کشور افتتاح شد ، در بعضی مناطق کشور زیرساخت ها اضافه کرد از همه مهمتر روابط سیاسی دوستانه و روابط خارجی خوب با کشورهای دیگه و آشتی با عربستان و عضو سازمان شانگهای و بریکس شدن ، و پشت میز ننشست و استراحت نداشت و رفتن در شهرها و روستاهای کشور و نشستن در بین مردم ، و عاشق خدمت به مردم مخصوصا محرومان ، و در آخر بقیه کارهای دولت سیزدهم نیمه کاره ماند .
شهید رئیسی عزیز روحش شاد باشه واقعا حیف شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
5
2
لعنت خدا بردل سیاه شیطان
مطمئن باشید روز قیامت نمیتوانید جوابگوی زحمات شهید رئیسی عزیزباشید!!!
حسین شرافت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
1
3
ب اینها تازه باید اقشاری را هم اضافه کرد که در لایه های پنهان جامعه در فلاکت و اوارگی و گرسنگی غوطه ورند مثله ان دست از هزاران جانبازی که با وجود نداشتن شغل و ریالی درامد بجای حقوق حقه و کامل کمک معیشت صدقه ای برایشان تایین کردند حالا تصور کنید با ان همه تبلیغ و دروغ و نیرنگی که در صدا و سیما و شبکه های حکومتی ب وفور انجام میشود که برای جانبازان جنگ نابرابره ۸ساله چنین کردیم و چنان کردیم ولی تصور کنید وقتی جانبازی ریالی درامد و حقوقی ندارد پس کمک ب کدام معیشت در واقع در دولت سیزدهم ظلم و ستمی که ب این دست از خانواده های جانباز صورت گرفت کمتر از خیانت مسعولان گذشته نبود و ابرو و شخصیت و کرامت و عزت این خانواده ها بکلی خدشه دار شد تاجایی که این چندر غاز کمک معیشت حتی کفاف اجاره مسکن را هم نداده و بعضی از انها برای تامین اجاره مسکن خود مجبور ب رفتن سراغ سطل های زباله و خم شدن تا کمر در این سطل اشغال ها شدند جالب است که باز هم از عزت و کرامت این خانواده ها دم میزنند جامعه هدف را ب سخره گرفته احدی هم پاسخگو نیست !!!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
6
4
سلام
ایشون اگه راست میگه ۸ سال دولت روحانی تنبل رو نقد کنه نه شهیدی که خاب رو برای خودش حرام کرده بود
خدا رسوا کنه دزدان زمال روحانی رووادامشون توی دولت جدید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
2
6
من این حرفا حالیم نیس فقط میدونم تواین سه سال حسرت خرید خیلی چیزا به دلمون موند خدا عاقبت بچهامون بخیر کنه ما که از جوانی چیزی نفهمیدیم
Sh
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
6
1
یادمون نرفته شهید رئیسی دولت ۱۱ و ۱۲ نکبت روحانی رو تحویل گرفته بود حالا شما هم دنباله رو همون دوره نکبت هستید
آمارهای دروغتون دوباره سر زبون های درازتون
اینا رو میگید که کار نکنید و پول به جیب بزنید دوباره یه دولت افتضاح تحویل بعدی بدید آخه مگه با این عده آدم بد سابقه شما کار خواهید کرد
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
1
5
یک برنامه در یوتیوپ دیدم که دوکارشناس مقیم خارج تیم اقتصادی دولت پزشکیان با روحانی و خاتمی مقایسه میکردند یکی از کارشناسان به دومی گفتند با تیم رئیسی مقایسه کنیم.. کارشناس دوم زیر بار نرفت و گفت اصلا دولت رئیسی نه تیم اقتصادی و نه برنامه اقتصادی. این حرفش هیلی به دل من نشست. یک چیز از آقای رئیسی یاد دارم که در ایام تبلیغات گفتند برای رفاه مردم تمام اقتصاد دانان مملکت از هر جناحی بخط میکنم.. تعجبم این است پس چرا فقط به دانشگاه امام صادق چسپید.
آیا جلیلی وزراء را انتخاب کرد؟
محمد جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
4
0
با سلام شهید رئیسی خودش مرد بزرگواری بود ولی تیم ضعیفی با مشاوره های غلط چیده بودند اما در کل کاری با دولت ها نداریم بدبختی نظام اقتصادی کشور ما به دلیل اقتصاد کمونیستی، دولتی ودستوری می باشد تنها راه نجات اقتصاد ایران رفتن به سمت مدل اقتصادی سرمایه داری، رقابتی ،بازار آزاد ویا به کلی سرمایه داری اسلامی می باشد که همان مدل ترکیبی اقتصاد لیبرالی با توصیه های اسلامی است که کشور هایی مثل کویت،عمان،عربستان، بحرین و....پیاده کردند وموفق ترین اقتصاد های جهانی می باشند.
ع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
2
5
بلایی که دولت شهید رییسی از نظر فقر و فلاکت و گرانی های سرسام آور بر سر مردم آورد ..در چهل سال انقلاب به سر مردم نیومد..
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
0
2
حالا ببینینم جناب پزشکیان و دارودسته اش قراره چکار کنه???
البته ناگفته نماند ایشون زرنگ بودن و هیچ قولی ندادن که اگه هر اتفاقی افتاد بگه من که قولی ندادم??
پاسخ ها
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
کی میگه پزشکیان هیچ قوای نداده .چقدر از نهج البلاغه و از فقر و عدالت گفتند
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
0
1
چرا الکی بحث میکنید!! بهترین راه صحت سنجی آمارها و ارقام در نتیجه کار دولت جدید میباشد!! اگر دولت جدید توانست بدون به آشوب کشیدن دوباره خیابانهای کشور تورم را کاهشی و تغییر در سفره مردم ایجاد کند، پس خاندوزی اشتباه گفته!!
جمیل اسماعیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
2
4
باور بفرمایید در توزیع فقر هم ناعادلانه عمل کردند و به جامعه ضعیف تحمیل کردند و اسمش را هم خدمت گذاشتند و بهش افتخار میکنند که مردم را بدبخت کردند.
انواری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
2
4
خدا را باید شاکر باشیم که سه سال بیشتر نبود اگر هشت سال بود همه مردم باید اشقال جمع کن میشدن خدا پدر اون مه را بیامرزد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
توکه خودت آشغالی نیازی به آشغال جمع کردن نداری
شهراد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
3
2
برگهایم ، چی میگی ناموسن ی جوری حرف میزنی که دولت ریئسی وقت دولت و تحویل گرفت همه چی خوب بوده دولت سیزدهم مملکت و خراب کرده، روحانی ۸سال مملکت و تعطیل کرد واسه برجام ، ذخیره طلا غیب شد، همه صندوق ها و حساب های دولت صفر شد و بالاترین آمار بدهی دولت تحویل دولت سیزدهم شد ، اون ۱۵ درصدی که میگه با بورس تو دولت روحانی بدبخت شدن بعد میگی رئیسی مردم و بدبخت کرد،، برق هر روز قطع شد چون به نیروگاه های خصوصی که برق تولید میکنه پولشون رو نداد و هیچکسی نتونست نیروگاه جدید بسازه یا تولید برق و افزایش بده ، بعد رئیسی بدهیا رو داد تا برق دیگه قطع نشه ، همین ۳سال کافی بود تا مردم اون ۸سال رو فراموش بکنن تا دوباره بریم تو ۸سال بعدی که نتیجش همین حالا شروع شده با قطعی دوباره برق این عوامی که با این حرفا که رئیسی میاد دیوار میکشه رفتن به روحانی رای دادن و الانم به پزشکیان ، خب هرچی سرشون بیاد حقشونه کمشون هم هست علی برکت الله
بازنشسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
1
2
در حاکمیت و دولت ها محور محدودیت دستمزد همیشه سرلوحه اقتصاد بوده است و تولید نقش مبارک خیمه شب بازی را داشته است .مثال یک کیسه برنج ایرانی یک زمان ۱۰ هزار تومان بود و حالا ۱ میلیون تومان در هردو حالت خرید آن برای طبقه متوسط دشوار و برای قشر فقیر نشدنی و در مقابل رشد اقتصادی به فرض مثبت ۳ ، طی ۴۵ سال نوسان داشته است .نتیجه قرار به رفاه مردم نیست .
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
1
1
دقیقا درست فرمودن توزیع فقر بین مردم خدا ذلیل کنه این وزیر رفاه یارانه مردم را قطع کردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
1
1
دوستان ، بزرگواران ، کارشناسان اقتصادی و کارشناسان بورس و دیگر عزیزان توجه بفرمایید به این جمله ی کوتاه ، مفید و مختصر ،*"بورس هر کشوری آیینه ی تمام نمای اقتصاد اون کشور محسوب میشه "* . خب حالا شما بجای اینکه بحث کنید ، یک نفر بگوید دولت رئیسی خوب بوده ، یک نفر دیگه بگوید بد بوده ، به جمله ی بالا خوب دقت کنید . بورس ایران تو این ۳ سال دولت مرحوم رئیسی سقوط کرد و پرتفوی سهامداران ضرر و زیان ۹۰ درصدی را نشان داد . حالا شما خودتان قضاوت کنید که آیا دوران ریاست جمهوری مرحوم رئیسی وضع اقتصاد مملکت و معیشت مردم چگونه بوده ؟!!!!!!!!!!!
خوب +
بد _
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
2
1
خاندوزی و تیم اقتصادی دولت سیزدهم ، اقتصاد کشور را نابود کردند . اگه رئیسی یک سال دیگه رئیس جمهور بودند، قطعا" دلار به ۱۰۰ هزار تومان می رسید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
2
3
دولت رئیسی فقط و فقط برای دلالان ارز، سکه‌، طلا، خودرو، زمین و مسکن خیلی خیلی خوب بود و برای اقتصاد مملکت و بورس که موتور محرکه ی اقتصاد کشور هست بسیار مضر .
لیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
2
3
خاک بر سرتون با این آمارهای چرتتون.
دولت رئیسی عالی ترین دولت بود.
چون جلوی دزدا رو گرفته بود ومتضرر شدن الان که کشتنش دم در آوردن
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
2
3
اتفاقا بدترین دوره دوره ریاست رییسی بود که بیشترین تورم رو دوش مردم کذاشت . تورم کمر شکن . فقط جیب خودش رو پر کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
1
3
طبق گفته سعید لیلاز استاد اقتصاد و اصلاح طلب؛ همه شاخص های اقتصادی مثبت شده اند البته یک مشت بی سواد و عقده ای نه اقتصاد می فهمند نه شاخص های اقتصادی و نه کارهای اجرایی کردند نشستند بیرون گود فقط زر مفت می زنند رئیسی کشور را از سقوط حتمی نجات داد ولی نفهم ها نمی فهمند الان که وضعیت ایده آل نداریم به علت کار نیمه تمام ماند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
2
3
با اختلاف زیاد . دولت 13 بدترین نا کارآمد ترین .دروغگو ترین دولت ادوار گذشته. که خدارو شکر طرحهای مزخرفش نیمه تمام ماند تا مردم بیش از این به فلاکت نیفتن.. دولتی که حتی یک کار مثبت هم انجام نداد فقد خالی کردن جیب مردم و خوب بلد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
مطمئن باش اگر کارش بد بود الان زنده می موند خوبا میرن بدا می مونن
بهمن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
2
2
اقتصاد پوکیده رو دادن دست دولت رییسی.
با تمام وجود جلوی این قطار به سمت پرتگاه رو گرفت.
الآن هم انتظار دارن اثر تلاش ها توی سه سال خودش رو نشون می‌داده .
مگه تخریبی که دولت روحانی انجام داد اثرش از زندگی مردم رفته که انتظار دارید رییسی ژلوفن به اقتصاد می داد.
دست از فریب مردم بردارید.
با هوچی بازی و بازی با احساسات قومی مردم نمیشه مملکت رو ساخت.
مردم فهمیدند رییسی چه گونه خدمت کرد مردم رو نادان فرض نکنید.
جانان پیامبر صاحب کل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
1
0
هردولتی اومد. تفکرش این بود تا گرانی ندیم هیچ رفاهی نمی تونیم به ملت بدیم درهمه امور رفاهی ملت همین تفکر دنبال شد.. که اشتباه هست.. کسی اینطور فرمانش قفل شد.. یا دزد هست.... یا ناتوان... هادیگه دو حالت دارد یا دزد هست.. یا ناتوان... که همش ی جور فکر دارد....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
3
3
چرت و پرت زیاد گفتی.شما ها خاک پای آقای رئیسی شهید و مظلوم نمی شید.معلوم میشه چه کسانی را از دست دادیم.با همین حرف های بی خود و عوام پسندانه توانستید رای بياوريد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
2
3
دولت سیزدهم مردم رو به فلاکت محض رسوند. وزراش که در دروغ گویی و دادن آمارهای هوایی گوی سبقت رو از همه دولتها گرفت...
حسین ذبیحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
3
2
میگویند:وقتی شیربیشه را خالی میکند؛شغال شاه میشود
حکایت منتقدین بیسوادی است که در زمان شهید خدمت که بجای نشستن پشت میز ریاست درمیان مردم بودوسخت تلاش می‌کرد تا گند دولت روحانی را بزداید خاموش بودن وحالا که شهید نیست شده اند شاه‌بیشه!برای مردم رییسی نماد پاکدستی ومردمداری وتلاش بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
2
3
دولت ۱۳ بیدرایت ترین وساده لوح ونا کارآمد وبی تجربه وو...دستاورد آن فقربیشتر مردم وفساد ...
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
0
0
این آقا می‌گوید جوجه بروالفبا یاد بگیرید حرف حق تلخه جوجه بزرگه حتما شما دست در کاسه بی عدالتی بوده کی بداد مردم رسید بله بداد مردم رسید تا فرزندانم خداراشکر دوشیفت مدرسه مخالف بودند لااقل کفشهایشان را باهم عوض بدل می‌کردند کدام عدالتی برای ما ساخت وقتی می‌گوید خلق ثروت واتلاف منابع ماندارین وموقعیی دولت را دردست گرفت بتر ازاینجا گفت پول پاشی ما نداریم گفتم وا ویلا یعنی دست توی جیب مردم وقتی ۲ خانواده در یک کانکس زندگی میکردند و خیلی چیزهای دیگر بوالله در داروخانها برای افزایش ناگهانی اجناس مردمی را دیدم گریه اشک میریختن ونفرین می‌کردند از کجا میگی جوجه بزرگه تا بحال شده از نانوایی نون قرض کنی این چه زمانی است زمان چرچیل می‌گوید یارانه‌ای را صدرصد آورد بالا یارانه ای که فقطیک مرغ دیگر کارت قفل می‌شود وخیلی......
ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
2
1
راسته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
2
3
اهان..باز بگویید چند میلیون نفر در زائرین کربلا شرکت کرد.چقدر پول خرج حیف و میل کردید که چند میلیون شرکت کند و اعراب حالش ببرند سر اخر ملت فقیر ،اعراب دشمن، و چیزی جز فکر خام جهت جمعیت بیشتر و حضور بی نتیجه عایدتان نشود جز لعن و نفرین ملت که پول مردم ریخت و پاش اینجور مسائل شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
خاک بر سرت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
2
3
متاسفانه کابینه دولت سیزدهم ضعیف ترین مدیران دراین ۴۰سال گذشته بوده ازچندبرابرشدن خانه ومسکن بگیرتاتورم چندبرابری نون سرسفره مردم
Ata
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
0
1
تا جمعیت زیاد باشد و اقتصاد دلالی باشد و رانت خور ها همچان جولان میدهند و شغل های کاذب زیاد باشد اقتصاد اصلا درست نمیشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
1
1
دردولت ریسی که دم پیشرفت قابل ملاحظه ای مزنن .هیچ احساسی وهیچ نشانه ای نه دیدیم نه احساس کردیم فقط نتها چیزی لمس کردیم فقر وگرانی بیکاری وبی اعتمادی تورم وناامیدی از سیزدهم .تمام حرفها این اقا مثله فوش دادن به مردمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
0
1
حرف این اقا نتیجش اینه جولان فقر بی اعتمادی ناامیدی گرانی بی ارزش بودن روزانه پول ملی .هیچ چیزه دیگری حس نشد .همش توخالی .بدتر گذشته
عیسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
1
1
دریغ از یک جو شرافت انسانی و صداقت علمی... اگر ذره ای وجدان داشتی به فجایع تصمیمات سیاسی اقتصادی حاصل از دوره ۸ ساله دولت روحانی که عامل تمامی آمارهای منفی که به آن استناد کردی اشاره میکردی... از جمله تعطیلی کارخانه ها به بهانه خصوصی سازی... ریزش دستوری بورس..افزایش نرخ ارز... بدهی ارزی و ریالی برای دولت سیزدهم توسط روحانی.. و..... بخشی جنایات دولت روحانی به مردم و میراث نامبارک او برای دولت شهید رییسی... دریغ از یک جو انسانیت و صداقت
محمدعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
1
1
کارشناس از یک طرف می گوید مرکز آمار ضریب جینی را اعلام نکرده از طرف دیگر می گوید ۱۵ درصد به خط فقر سقوط کرده ،رئیسی اقتصادی ویران و فروپاشیده از روحانی تحویل گرفت ،در دولت تدبیر وامید برای یک کیلو گوشت ودومرغ یخ زده با کارت ملی باید در صفهای پانصد نفره می ایستادیم .در سال نوددو برادر روحانی وبرادر جهانگیری و پسر برادر عراقی هرکدام بیست هزار میلیارد تومان از بانک‌های ایران در دوبی با سود صفر درصدگرفته ودر ایران با سود ۲۲٪گذاشته وبا این سود قسط وام را پرداخت می کردند.با احتساب هر دلار ۲۵۰۰ تا ۳ هزار تومان یعنی بیست میلیارد دلار اختلاس. در طول ۸سال روحانی کل اقتصاد معطل برجام بود ودر چهار سال اول روحانی ۶۰ هزار واحد صنعتی تعطیل شد که دولت رئیسی ده هزار واحد آن را احیا کرد .روحانی ویرانه‌ای تحویل داد که فکر نکنم آقای محمد آزاد تحلیلی در مورد آن داشته باشد .خدمات دولت رئیسی در طول هزاروصدروز در این مختصر نمی گنجد ولی تامین آب حدود ده میلیون نفر و خودکفایی گندم و تولید مرغ وکاهش بیکاری به ۷.۵ درصد نشان از دولت قوی ووزرای توانمنددارد.احتمالا لجن مالی آقای آزاد جهت توجیه مشکلات آینده دولت مستقر است .خدا انصاف دهد.رویداد ۲۴ هم در سیاه نمایی تخصص دارد
هلال محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
1
1
از طرف یک شخص که کسی نمی‌شناسد تهمت به دولت شهید رئیسی میزنند اگر هم کسی از مسولین قبلی متوجه شده و شکایتی بکند یک جوابیه منتشر میکنند و در حالی تمام میشود که تهمت بیجا زده شده و ذهن مردم خراب گشته.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
1
2
آقای به اصطلاح کارشناس این آمارها را از کجات در میاری
دولت شهید رئیسی تنها دولتی بود که توی شرایط تحریم و همه مشکلات سه سال به مردم خدمت کرد و به یکسری زیر ساخت ها اصلی کشور پرداخت
سالار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
1
2
45 سال سیاستهای غلط ایران را نابود کرد و سگ زرد برادر شغاله
میرحسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
2
3
لعنت برحسن فریدون ودولت رانت خوار کثیفش تمام بدبختیها ا دولت حسن بی غم شر وع شد زمانی تحویل شهید رئیسی داد راچراآقای پرفسور نمیگی لعنت بر حسن روحانی فریدون بیدرد
سالار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
1
1
رییس جمهور در جمهوری اسلامی اگر خوب کارکنه 2 درصد وضع بهتر میشه اگر بد کارکنه مملکت نابود می شه . تو این کشور هزار تا نظر بده و با نفوذ داریم و هر کسی یک منافعی برای خودش درست کرده و هیچ فرقی بین روسای جمهور وجود نداره کما اینکه هیچ کدام هیچ گلی به سر ملت نزدن . آفتابه لگن 7 دست و شام و نهار هیچی . 45 سال بدون تنفس اقتصاد کشوری ثروتمند مثل ابران را همین آقایانی که با هم رفیقند و توجلسات هم شرکت می کنن دچار تورم کردن نه یک سال و دوسال و نه با نرخ های 6و 8 و 10 که بانرخ های 30 و 40 و 50 درصد . الله اکبر از این همه تدبر ! یک بچه 4 بار لامپ رو روشن و خاموش می کنه می فهمه بین کلید و لامپ ارتباطی هست وقتی همه روسای جمهور نمی تونن کار رو پیش ببرن حتما سیاست کلی و نقشه راه غلطه . بالاخره ماه پشت ابر نمی مونه تمام بی کفایتی ها و فسادها و بی تدبیری ها الان داره خودش رو نشان می ده . سیاست حکومت هم لاپوشانی و شعار و کتمان و دروغ گویی و انکار حقایق بوده و الان هم تحت اجبار یک سری معضلات رو شده بلکه آقایان به خوشان بیایند و بپذیرند اینکاره نیستند و مردم به ستوه آمده اند آخر و عاقبت حکومت از نظر من مثل عاقبت صفویه و قاجاریه است ولا غیر
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
2
2
اینقدر به هم بدگویی نکنید کار درستی نیست مصوب مجلس بود دولت شهید رئیسی کاریژرگ مه باعث رانت بود دردوره قبل پایان داد طبیعی بود فشارلقتصاذی بیاد کمی عاقلانه و علمی بحث کنید نه عوام پسندانه و احساسی.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
2
5
۴۵ سال است که مردم درفقر ونداری زندگی میکنن در کل هم دین مردم هم دنیای مردم به فنا رفت با این آقایون...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
1
0
اکثر این جماعت که نظر دادن شایسته هستن ‌که امثال داعش و طالبان برشون حکومت کنند تا بفهمن حکومت داری و کشور داری یعنی چی کف نمیکردم این مملکت اینقدر بی سواد داره
محرم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
1
1
هرکسی هم میادسرکار فقط بفکرباندبازی وپارتی بازیه شرکت های خودروسازی یک مدیرعامل باباند پارتی شده مدیر هرچی فامیل آشنا داره استخدام کرده این عدالت بی شرف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
1
1
طبق گفته سازمانهای خارجی در دوره رئیسی فقر شش درصد کاهش داشته است.اونم در سه سال.همونایی که رئیسی رو در ایران ترور کردن حالا دارن روی زحماتش خاک میپاشن بعضیها توان دیدن کارهای خوب یه نفر رو ندارن حتی یعد از شهادتش.خدا لعنت کند کشتگان رئیسی رو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
1
0
اقتصاد ایران وقتی فلج شد که ارکان لیبرالیسم در ایران شکل گرفت.(از زمان پهلوی اول).با این نظام اقتصادی لیبرال روز به روز وضعمان بدتر می شود.مردم هم بخاطر برخی چیزها هی به این دولت و اون دولت حمله می کنند.اما کسی حقیقت ماجرا را نمی گوید.کسی نمی گوید مافیای اقتصادی جلو تر از انتخابات ، ریاست جمهوری را انتخاب می کند.این مافیا یک دست در دولت ها ویک دست در ملت دارد.وتا ببیند که دولت ها در جهت منافع آنها کار نمی کنند مردم را به خیابان ها می ریزد و آشوب و بلوا به راه می اندازد.وهر وقت حس کند مردم با آنها همکاری نمی کنند.دولت را مقابل مردم قرار می دهند.و می گویند قانون است و همه باید اطاعت کنند.نمونه ی این مافیا جلسه شورای عالی کار است که به جای اینکه در اول هر سال تشکیل شود در آخر سال تشکیل می شود.و مصوباتش پس از سه چهار ماه تاخیر به حالت اجرایی در می آید.و این تاخیر باعث می شود هر سال بازنشستگان فقیر تر از سال قبل شوند.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
3
2
وزیر اقتصاد قبلی تنها چیزی رو که حالیش نمیشد اقتصاد بود. مدرک که سواد نمیاره. بیسواد بود بیسواد. وضع اقتصادی مردم از ازمان وزیر شدنش بسیار بدتر ش. آمار دروغ دادن که کاری نداره. مردم توی سفره و ته جیب شون رو نگاه میکنند. حالا تو هر چی میخوای زر مفت بزن و شاخص های دروغی اعلام کن
ایران مقتدر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
2
3
خیلی بی انصافی در باره دولت شهید رئیسی اینطوری ناجوانمردانه نظر میدید . دولت روحانی کشور رو نابود کرده بود وتوخالی دست دولت شهید رئیسی داد بعد شماها زرمفت میزنید.
الان پزشکیان اومده با این همتی بیسواد واون سخنگوی دولت بیسوادتر ببینیم چکاری برای مردم خواهند کرد اون موقع لال مونی نگیرید . فعلا که از پزشکیان گرفته تا بقیه بجای رفع مشکلات مردم بفکر رفع حصر زامبیهای خائن ومزدور ووطن فروش هستند واون عفریته هایی که به قوانین کشور اهانت کردند وکشف حجاب کردند دنبال اینها هستند خدا بخیر بگذرونه و...
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
1
2
ده برابر کردن یارانه...کشاورزان که گندم را ازشون روحانی 3000میخرید میخواستند نکارن ..رئیسی 15هزار ازشون خرید
عضو شانگهای.بریکس که قبلاً مار را راه نمیدادن .فروش نفت از 200هزاربه 2میلیون..شروع ساخت مسکن .راه اندازی بیش از 2000تولیدی تعطیل شده یا نیمه تعطیل وووو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
ما مردم معمولی به این آمارها کاری نداریم چیزی که واسه ما مهمه گرانی و کوچک شدن قدرت خریدمون اگه قبلا ماهی دوبار گوشت می‌خوردیم الان شده ماهی یکبار(کوچک شدن سفرمونه)حالا شما هی بیا از خودت آمار دروکن به چپمون هم نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
1
2
تو این مملکت تا حرف بزنی میگویند خفه شو!!! تا کی و تا کجا؟ آقای رئیسی با جراحی اقتصادی؟؟؟؛!!!!! قیمتها را چند برابر کرد و با ۳۰۰؛ ۴۰۰ سر ملت کلاه گذاشت. از روز جراحی خون ریزی ادامه دارد و همینطور هر روز قیمتها بالا میرود. حالا هی بگویی خفه شو....یا کورید یا جیره خور
محمدعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
1
1
نگه داشتن نخاله های دولت روحانی اشتباه محض بود.
شهید رئیسی همین نخاله های روحانی نگه داشت و به دنبال خالص سازی نبود ولی همین اصلاحات بی چشم و رو ببین چطور سید رو میزنن درحالی که همه ی گندهایی که تو کشور زده شده به خاطر همین نخاله هاس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
2
1
لعنت بر دروغگویان خائن مثل همتی دوره روحانی کشور را با تورم ۷۰ درصدی و بدهی هزار و سیصد و شصت و هفت همت تحویل رئیسی داد و حالا با وضعیتی هزار بار بهتر تحویل همتی داد و حالا نیامده تقصیر را گردن خادم ملت می اندازه
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
0
0
رضا شاه صدر اعظم احمد شاه و نزديک ترين فرد به به او

نتيجه چه شد
با سفر احمد شاه به فرنگ ، لغو حکومت قاجار
و برقراری حکومت پهلوی

رضا شاه راه آهن سراسری را ساخت
و نيروهای روسيه از شمال به جنوب منتقل و با دسترسی به آبهای ازاد
با کمک انگليس به آلمان هيلتری حمله و هيتلر را شکست دادند

نتيجه چه شد ؟
روسيه و انگليس کشور را اشغال و رضا شاه مجبور به خروج از کشور شد

حکومت پهلوی وابستگی به آمريکا و انگليس و فرانسه

نتيجه چه شد
حمايت نکردن اين 3 کشور از حکومت پهلوی و سرنگونی حکومت

حکومت فعلی حاکم بر ايران ، خريد اجناس غير اصل چينی
و برقراری رابطه با عربستان به دستور چين

کمک به روسيه در جنگ با اکراين
با ارسال پهپاد و آموزش نيروهای روس برای استفاده از پهباد
و سرنگونی هواپيمای اکراينی به دستور روسيه

نتيجه چه ميشود

اشغال ايران توسط چين و روسيه
و محو شدن حکومت فعلی
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
0
0
خاک بر سر هر کسی که طرفدار دستاوردهای دولت رئیسیه . ببین اون چه گودنیه دیگه!
نظرات شما
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان